قایقی خواهم ساخت خواهم انداخت به آب دور خواهم شد از این خاک غریب

بر دلم گرد ستم هاست خدایا مپسند که مکدر شود آیینه مهرآیینم

قایقی خواهم ساخت خواهم انداخت به آب دور خواهم شد از این خاک غریب

بر دلم گرد ستم هاست خدایا مپسند که مکدر شود آیینه مهرآیینم

نرخ نهایی جانشینی x به جای y

سلام   

دو روز پیش سر کلاس اقتصاد یه نسبت اقتصادی رو برامون تعریف کردن که ذهن من ناخودآگاه درگیرش شد نمیدونم چرا جدیدا ذهنم تلاش میکنه که بین علم اقتصاد و روابط آدمای این دنیا ارتباط برقرار کنه !  

نسبتی که تعریف شد نرخ نهایی جانشینی x به جای y بود که با MRSxy نشونش میدن  

MRSxy= Marginal Rate Of Substitution 

و به طور خلاصه این نسبت مقداری از y رو به ما میده که باید از دست بره تا یک واحد به x اضافه بشه به گونه ای که مطلوبیت یا رضایت کل مصرف کننده ثابت بمونه و یه جورایی درجه اهمیت x رو هم بیان میکنه . 

حالا میخوام این نسبت رو بیارم تو روابطی که تو زندگی داریم شامل روابط خانوادگی ، دوستی ، همکاری ... و چنتا سوال مطرح کنم . فرض هم بر اینه که ما تو روابطمون فقط دو انتخاب داریم مثلا دو تا دوست داریم یا دو تا همکار چون اگه تعداد بیشتر بشه دیگه برای حلش باید از حضرت فیل کمک گرفت ! در ضمن این موضوع رو از دید طرف مقابلتون در مورد خودتون تجزیه و تحلیل کنید :  

 

الف : تو این نسبتی که تعریف شد شما دوست دارید x باشید یا y ؟  

ب : با تمرکز کامل فکر کنید و با صداقت کامل بیان کنید که در واقعیت x هستید یا y ؟ 

ج : اگر y هستید به نظرتون چه کاری باید انجام دهید تا به x تبدیل بشید یا اینکه MRSxy  در موردتون صدق نکنه و MRSyx در مورد شما تعریف بشه ؟ 

د : ثابت کنید تو این دنیایی که ما الان داریم زندگی می کنیم MRSxx یا MRSyy هیچ معنایی ندارد .  

 

توضیح 1 : به کسانی که پاسخ درست رو ارسال کنند از طرف دانشگاه هاروارد یه بورس کامل تحصیلی تو هر رشته ای که مایل باشند اعطا خواهد شد البته به قید قرعه ! 

توضیح 2 : لطفا خوش خط و خوانا جواب بدید و الا از تصحیح برگه های بد خط معذوریم به تیکه پاره کردن تعارف هم هیچگونه نمره ای تعلق نمی گیره !  

توضیح 3 : در مورد زمان پاسخگویی به این سوال اصلا نگران نباشید چون بعضی از دوستان تجربشون کمه و جواب این سوال هم به تجربه نیاز داره پس حالا حالاها وقت دارید البته دیگه نهایتش تا آخر عمر که ایشالا 250 سال عمر کنید !

توضیح 4 : این مطلبی که ارائه شد فقط تخیلات خود من بود و هیچ ارتباطی با هیچ ماجرا ، شخص ، گروه و دسته ای نداره بنابراین شما هم ربطش ندید و دلخور هم نشید !  

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد